Aktuelnosti

Za uspešan biznis nije važan samo novac, već tim i ideja

2015-11-29-1448821418-4718017-startupglossary.jpg

Pokrenuli su startap firmu City Expert u februaru 2015,  do novembra ostvarili prosečan rast od 58 odsto, a onda su dobili poziv od Investicionog fonda South Central Ventures (SCV) koji je odlučio da uloži u njihov razvoj 700 hiljada evra. 

Ne, nije reč o filmu, niti o ostvarenju "američkog sna" na Zapadu. Snovi se ostvaruju i u Srbiji kada postoji ideja, dobar i požrtvovan tim i znanje kako da se ona realizuje.

Beogradsku startap kompaniju City Expert, koja uspešno uvodi inovacije na tržištu nekretnina, osnovala su šestorica mladih preduzetnika: Igor Jović, Darko Luković, Milan Todorović, Stefan Stojanović, Boris Prpić i Darko Krsmanović.

"Na ideju sam došao kao apsolvent na Matematičkom fakultetu pre nepune dve godine, i već u tom nekom periodu sam odlučio da ću postati preduzetnik", priča za Tanjug Darko Luković, direktor zadužen za razvoj sajta i unapređenje usluga u City Expert-u.

U to vreme je, kaže, tražio stan i zbog negativnih iskustava u toj potrazi došao na ideju da je moguće unaprediti uslugu izdavanja i prodaje nekretnina, zbog čega je sam počeo da istražuje tržišta kako domaća, tako i strana.

"Primetio sam da prikazi nekretnina nisu standardizovani, odnosno nisu onakvi kakvi bi kupci ili zakupci želeli da budu. Uglavnom je materijal koji je bio na sajtovima bio na korisniku, nije postojao neko ko garantuje za isti", objašnjava 27-godišnji menadžer, Darko.

Upoznao je Igora Jovića šest meseci pre nego što je ideja rođena, podelio svoju viziju s njim - i "zagrizli" su da je ostvare. Krenuli su u posao sopstvenim finansijskim sredstavima, a zatim okupili ostale članove i partnere u firmi. 

Stefan, koji je u to vreme imao multimedijalnu firmu, osim opreme koju je ponudio, razvio je ideju sa tehničkog aspekta, Milan je postavio zdrave temelje poslovanja u firmi u smislu organizacije, Darko Krsmanović je podigao sajt "na noge", a Boris je bio zadužen za softverski razvoj rešenja.                                  

"Ideja kompanije se bazira na unapređenju samog tržišta nekretnina, i to ne samo u tehnološkom smislu, već i u samom biznis modelu i procesima poslovanja koji su tradicionalno vrlo zastareli, tromi, ne oslanjaju se toliko na tehnologiju", navodi generalni direktor City Expert-a, Igor Jović.

Ono što je inovacija u usluzi koju pružaju, kako kaže, jeste detaljan prikaz nekretnine i to što kompanija garantuje za ono što reklamira, jer uglavnom je do tada prikaz kuća i stanova bio na korisniku.

"City Expert je počeo od toga - kako prezentovati nekretninu da ljudi putem interneta mogu da je sagledaju i dožive u potpunosti. Ključ je bio u profesionalnim fotografijama. Zatim smo shvatili da je najveći problem to što ljudi ne znaju kakav je raspored nekretnine. Neke nepokretnosti su imale tlocrte, odnosno mape stanova koje su crtane na jedan ili drugi način, mi smo to standardizovali", navodi Igor. 

Svaka nekretnina je, kako objašnjava, morala da ima detaljnu mapu stana koja je interaktivna. Prelaskom miša preko svake prostorije vidi se konkretna prostorija sa informacijama o njenoj opremljenosti i osnovnim podacima koji se tiču tog prostora.

Druga ključna stvar koju su uveli jeste video-tura svake nekretnine. 

"Na taj način smo približili konkretnu nekretninu putem interneta svakome. Svako može iz fotelje da vidi nekretninu, bez potrebe da obilazi 20 različitih lokacija dok ne 'ubode' onu koja mu odgovara", priča Jović. 

Zatim su pristupili razvoju procesa koji treba da podrže ceo biznis, u smislu da može da se radi veliki broj nekretnina bez obzira na njihovu kvadraturu i strukturu. 

"To je bio pravi izazov, i tu leži naša tajna poslovanja, jer smo uspeli da razvijemo sistem produkcije i postprodukcije koji nam omogućava upravo to da svaku nekretninu, bez obzira na njenu kvadraturu i strukturu, radimo sa istim kvalitetom, znači i skalabilno u smislu da možemo to finansijski podneti, i da to ima matematiku".

Posebno naglašava da je princip, kog se kompanija drži od početka, da ljudima koji traže nekretninu, bilo da je iznajme ili kupe, ne naplaćaju nikakvu proviziju, jer ono što objave dostupno je celokupnoj javnosti, tako da uslugu u stvari pružaju vlasnicima nekretnina. Tako će ostati i ubuduće, obećava Igor.

Posle četiri-pet meseci poslovanja, prema njegovim rečima, imali su dovoljne  prihode da sami mogu da investiraju u razvoj firme, a onda su ih neočekivano u decembru 2015. kontaktirali iz investicionog fonda SCV, kom su "upali u oči" rezultati koje je City Expert do tada postigao.

"Neobavezno smo otišli na sastanak sa njima, ispričali smo svoju priču i imali pitanja šta je to što će fond nama pomoći, jer, konkretno, novac nije jedina stvar koja je tu neophodna", dodaje Igor. 

Siguran je da su, kako kaže, kao i većina ljudi u Srbiji, imali pogrešno mišljenje i viđenje o  fondovima. "Prosto smo gledali na to kao da neko uzima jedan deo kolača, a nije tako". 

Posle prvog sastanka su, kao ističe, shvatili zapravo vrednost koju daje jedan investicioni fond, pogotovo onaj iza koga stoje evropske institucije i velika akcionarska društva, kao što je SCV. 

"To nije samo novac, to je know-how, to je pomoć i u pravnom smislu i u konsultantskim uslugama... Od trenutka kada smo imali prvi sastanak sa Fondom izuzetno smo brzo došli do dogovora i generalno do same realizacije investicije", navodi sagovornik Tanjuga.

"Rekao bih svima koji razmišljaju o investicionim fondovima da nije toliko komplikovano, ne postoje ne znam kakva pravila, mi čak nismo imali ni potpuno detaljno urađen biznis plan... ljudi smatraju da je to možda najbitnije - a nije. Najbitniji je tim, najbitnija je ideja i realizacija. Ono što je fond kod nas video jeste mlad tim, pun energije koji zna kako da realizuje stvari".

Sredstvima u iznosu od 700.000 evra koja su dobili od investicionog fonda, a koja predstavljaju tek prvu rundu investicija, nameravaju da završe započeti tehnološki razvoj, da automatizuju mnoge poslovne procese i uvedu niz novih usluga i beneficija za korisnike sajta i klijente firme, odnosno vlasnike nekretnina. 

"I jedna i druga strana mogu očekivati u narednom periodu niz beneficija, novih proizvoda koji će izaći i koji će im umnogome olakšati proces bilo da je reč o izdavanju ili prodaji nekretnine", poručuje Igor.

Kada su započeli biznis, krenuli su sa dvoje zaposlenih, a danas ih imaju 50 u stalnom radnom odnosu. 

"Zapošljavamo i mlade i starije, ne tražimo čak ni ljude sa određenim iskustvom. Ono što nam je bitno je da su radni, vredni i pošteni. Među zaposlenima imamo i tri osobe sa posebnim potrebama. I moja majka danas radi u ovoj firmi, ne zato što je moja majka, već zato što je vredna i radna, i tretirana je kao i svaki drugi zaposleni", dodaje generalni direktor CIty Experta, koji je, inače, najmlađi zaposleni u firmi. Ima 26 godina. 

Ponosan je na atmosferu koju su stvorili među zaposlenima u kompaniji. 

"Veliki akcenat bacamo na zadovoljstvo zaposlenih. Obezbedili smo čak tri puta nedeljno kuvanu hranu za zaposlene. To su neke sitne stvari na koje obraćamo puno pažnje i trudimo se da zaposleni uvek budu u prvom planu. Oni su u krajnjem slučaju ono što čini  jednu kompaniju", zaključio je Igor Jović u razgovoru za Tanjug.


Pitajte nas

Pozovite nas na +381 21 3000-307 ili nam pošaljite E-mail na office@javnefinansije.rs Pišite nam...